W jaki sposób planować rozwój zespołu Łańcucha Dostaw? Jak budować swoje własne kompetencje jako managera odopowiadajacego za planowanie na potrzeby Logistyki?
Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że warto inwestować w ludzi. Konieczność pracy nad sobą i swoim zespołem dobitnie obrazuje przysłowiowy już dialog CEO i CFO.
Jak jednak w praktyce planować rozwój zespołu w obszarze Łańcucha Dostaw lub Logistyki?
Poniżej przedstawiam 7 sposobów budowy kompetencji w Logistyce. Porady można zrealizować w każdej organizacji. Bez względu na jej rozmiar i posiadany budżet. Wszystkie sam stosowałem w praktyce.
Bezpośrednie doświadczenie
Doświadczenie we współpracujących ze sobą funkcjach wciąż pozostaje jedną z najcenniejszych kompetencji w zarządzaniu Łańcuchem Dostaw.
Nic nie zastąpi doświadczenia po stronie wewnętrznego dostawcy, którym jest centrum dystrybucyjne. Bez względu na to czy mówimy o rozwoju osób na stanowiskach w zarządzie, menadżerskich czy specjalistycznych.
Łańcuch Dostaw wciąż w znacznej mierze zależy od fizycznej pracy wielu ludzi. Nawet rozwój technologiczny, określany mianem czwartej rewolucji przemysłowej, tego nie zmieni.
Dlatego dobrze jeżeli managerowie odpowiedzialni za prognozowanie, planowanie, oraz optymalizacje w Łańcuchu Dostaw nie tylko analitycznie rozumieją, ale dosłownie wręcz czują, złożoność prowadzonych przez organizację operacji.
Pracownicy Łańcucha Dostaw często wchodzą w biznes bez wcześniejszego doświadczenia w Logistyce przez co nie mają świadomości co stoi za decyzjami, które podejmują lub przepływami towarów, które kontrolują.
Niemniej jeżeli jesteś w stanie zrozumieć fizyczny wysiłek, który trzeba włożyć w wysyłanie zamówień Klienta przez centrum dystrybucyjne, możesz również dokonywać lepszych decyzji i rozwiązywać problemy bardziej efektywnie (lub w ogóle je zauważać).
Dzisiejsze magazyny mają bowiem zazwyczaj znacznie bardziej skomplikowane procesy i plan przepływu towaru niż widoczny na przedstawionej grafice. Dlatego dla każdego w Łańcuchu Dostaw wprost nieocenione jest doświadczenie zdobyte na hali magazynu.
Właśnie z tego powodu sam również po latach pracy przy planowaniu popytu, dystrybucji, zarządzaniu zapasami i procesem S&OP, postanowiłem uzupełnić swoje doświadczenie o tzw. ‘hands on experience’ w zarządzaniu operacjami magazynowymi.
Dzięki temu doświadczeniu wiem, że firmy inwestujące w rozwój zespołu umożliwiając swoim pracownikom zmiany zawodowe w poprzek organizacji wygrywają w dłuższej perspektywie czasowej.
Bez względu na to czy pracownik pozostaje w nowej funkcji na stałe, czy po 2 – 3 latach wraca w macierzysty obszar, wszędzie wykorzystuje szersze zrozumienie procesów biznesowych.
Pozwala to na podejmowanie bardziej świadomych decyzji i szybsze reakcje. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ dzisiaj w biznesie nie wygrywają więksi, wygrywają szybsi, współpracujący lepiej.
Wewnętrzni mentorzy
Być może z jakiegoś powodu nie jesteś jednak w stanie zapewnić swojemu zespołowi bezpośredniego doświadczenia w Logistyce (u wewnętrznego Dostawcy) lub w Sprzedaży (u wewnętrznego Klienta).
Wtedy opracowanie formalnego procesu między funkcyjnego coachingu w organizacji stanowi drugi co do efektywności sposób rozwoju kompetencji w Łańcuchu Dostaw.
Zostało naukowo udowodnione, że otrzymywanie informacji zwrotnej jak współpracować z członkami zespołu grającymi na innych pozycjach poprawia wyniki piłkarzy. Analogiczne mechanizmy działają również w każdej innej organizacji.
Coaching należy zacząć od wyboru managerów lub starszych specjalistów w Logistyce lub Sprzedaży oraz przygotowaniu ich do roli coacha. Proces ten powinien obejmować spisanie oczekiwań, trening umiejętności słuchania, oraz przekazywania informacji zwrotnej.
Następnie można połączyć pracowników w pary i rozpocząć cykl regularnych spotkań, które pozwolą na wymianę wiedzy i doświadczenia o wpływie jednego działu na drugi, a także wzajemne zrozumienie swoich potrzeb.
Formalny wewnętrzny program coachingu przyniesie również prawdopodobnie jeszcze jeden skutek. Zwiększy ilość bezpośrednich kontaktów między ludźmi przez co podniesie wszystkim motywację do pracy nad sobą samym oraz procesem.
Osobiście jestem zdania, że ludzie rzadko dają z siebie naprawdę wszystko wyłącznie aby poprawić wynik w sensie KPI lub powalczyć o działową premię.
Najbardziej motywująco działa zetknięcie się z ludźmi, na których pracę i życie wpływa nasze codzienne działanie. Każdemu zależy na tym aby jego praca liczyła się dla kogoś.
Dlatego wewnętrzny coaching prowadzony przez osoby pracujące po stronie Logistyki lub Sprzedaży potrafi tak wiele wnieść. Wielokrotnie zrozumienie Dostawcy i Klienta na poziomie indywidualnym ma większe znaczenie niż zdobyta formalna wiedza.
Nie jest to tylko piękna idea ale potwierdzony eksperymentalnie fakt. Więcej na ten temat można znaleźć w książce ‘Give and Take’ autorstwa Adama Grant’a. Polecam przeczytać każdemu kto zarządza lub planuje zarządzać ludźmi (nie tylko w Łańcuchu Dostaw).
Dostęp do fachowej literatury
Chociaż świat ewoluował w stronę cyfryzacji również w obszarze edukacji zawodowej to wciąż warto czytać. Poznawanie fachowej wiedzy poprzez specjalistyczne książki oraz czasopisma stanowi efektywny sposób podnoszenia kompetencji zawodowych.
Wiele osób najsprawniej przyswaja wiedzę czytając. Dlaczego? Czytać można we własnym tempie i w samodzielnie wybranym czasie. Wtedy kiedy wiesz, że jesteś w najbardziej optymalnej formie.
Dlatego udostępnienie pracownikom książek i czasopism z zakresu zarządzania Łańcuchem Dostaw może okazać się lukratywną inwestycją w rozwój zespołu.
Nie ma znaczenia czy udostępniasz materiały oferując poszczególnym pracownikom książkę w ramach swoistego bonusu czy w formie wypożyczenia z firmowej biblioteki.
Ważniejsze jest aby równocześnie zapewnienić pracownikom możliwości na zapoznanie się udostępnionymi materiałami. W ramach czasu pracy.
Wiem, że rekomendacja tego typu wzbudza zdziwienie w wielu firmach. Niemniej największe organizacje na świecie pracują nad rozwojem zespołu w ramach samodzielnych aktywności.
Skrajnym przykładem jest Google gdzie każdy może realizować swoje własne projekty przez 20% czasu pracy. Powinno to sprowokować do myślenia wszystkich chcących motywować swoich pracowników do rozwoju zawodowego.
Jeżeli przebrniesz przez te mentalne wyzwanie pozostaje jeszcze pytanie – co udostępniać pracownikom Łańcucha Dostaw? Na naszym polskim rynku nie ma wielu pozycji na światowym poziomie.
Dlatego zachęcam do śledzenie moich kolejnych postów z cyklu Biblioteka Logistyka. Do tej pory opisałem w ramach tej serii:
- Essentials of Supply Chain Management (Micheal Hugos)
- Supply Chain Planning and Analytics (Gerald Feign)
- Logistyka. Casebook (Radosław Śliwka)
Wkrótce będę recenzował kolejne praktyczne pozycje, które każdy profesjonalista w dziedzinie Łańcucha Dostaw oraz Logistyki powinien poznać.
Poza książkami warto śledzić czasopisma branżowe. Na początku polecam przejrzeć wszystko co można znaleźć. Wybadać, w którym pojawiają się artykuły najbardziej dopasowane do profilu twojego przedsiębiorstwa.
Na rynku polskim można zacząć od następującej listy:
Potem przyjdzie czas na rozszerzenie swojego zainteresowania o czasopisma zagraniczne.
Uwaga: Przedstawiona wyżej lista jest skrócona względem wersji wymienionej wcześniej w artykule Dlaczego nie powstają ciekawe teksty o logistyce po polsku? Stanowi punkt wyjścia a nie kompletny spis.
Zewnętrzni trenerzy i konsultanci
Kolejnym wartym rozważenia sposobem na rozwój zespołu Łańcucha Dostaw jest zapewnienie swoim pracownikom dostępu do otwartych zewnętrznych szkoleń bądź zaprojektowanie własnego programu szkoleniowego we współpracy z konsultantem.
W szczególności przy projektowaniu szkoleń ‘szytych na miarę’ warto skupić się na praktycznej stronie biznesu. Przewaga teorii nad praktyką nie przysłuży się wynikom w żadnej firmie. Przekłada się raczej bezpośrednio na obniżenie satysfakcji pracowników z udziału w szkoleniu.
W badaniach z dziedziny psychologii poznawczej wykazano, że w szczególności dorośli więcej zapamiętują i lepiej kształtują umiejętności jeżeli zdobywają je poprzez aktywne działanie a nie bierne przyswajanie teorii.
Potwierdzeniem tego faktu jest, że ze wszystkich szkoleń które odbyłem w trakcie swojej ścieżki zawodowej, najlepiej pamiętam fragmenty oparte o konkretne studia przypadku, ćwiczenia praktyczne, lub ewentualnie gry.
Do tej pory nie mogę zapomnieć pracy nad studium przypadku Addidas w Rosji, które było uwieńczone połączeniem z Peterem Brook poprzez Skype. Peter pełnił w tym czasie rolę menadżera eCommerce w Addidas Russia i rzeczywiście odpowiadał za zarządzanie Łańcuchem Dostaw w tym obszarze geograficznym.
Spotkanie z Peterem pozwoliło skonfrontować całej grupie uczestniczącej w szkoleniu swoje pomysły z realnymi rozwiązaniami zastosowanymi w danym przypadku.
Niestety wspomniane szkolenie nie prowadziła instytucja z Polski. Myślę, że wprowadzenie takiego poziomu praktyki w szkoleniach w naszym kraju jeszcze przed nami. Mam jednak nadzieję, że poprzez napisanie tego posta zainspiruję kilka osób.
Kursy i szkolenia online
Oczywiście nie każdą organizację stać na inwestycje w kilkudniowe szkolenia za granicą. W takim przypadku kursy i szkolenia online stanowią sensowną alternatywę na rozwój zespołu.
Internet stanowi źródło wiedzy w każdej dziedzinie. W tym wiedzy w obszarze Łańcucha Dostaw. Większość jest w przedziale cenowym pomiędzy 50 a 200 EUR. Czasami zdarzają się również darmowe perełki.
Gdzie zatem szukać? Osobiście rekomenduję portal Udemy, na którym można znaleźć wiele różnych kursów poświęconych zarządzaniu Łańcuchem Dostaw.
Poza tym polecam przyjrzeć się kursom oferowanym przez Massachuset Institute of Technology. Poprzez portal www.edx.org można całkowicie za darmo brać udział w następujących kursach z zakresu Łańcucha Dostaw:
- Supply Chain Design
- Supply Chain Analytics
- Supply Chain Technology & Systems
- Supply Chain for Manufacturing: Capacity Analytics
- Supply Chain for Manufacturing: Inventory Analytics
W przypadku MIT płatne jest jedynie uzyskanie oficjalnego certyfikatu, który w zależności od kursu kosztuje od 175 do 300 USD.
Poza konkurencyjnym poziomem cenowym plusem szkoleń online jest również możliwość uczestnictwa praktycznie z każdej lokalizacji na świecie oraz brak ograniczeń czasowych. Wszyscy “wysłani” na tego typu szkolenie mogą wykonywać kolejne moduły w dowolnym czasie jeżeli tylko mają dostęp do Internetu.
Minusem może być bariera językowa. Wciąż nie ma tego typu szkoleń dostępnych po polsku. Natomiast po angielsku wybór może być przytłaczający.
Podane przeze mnie przykłady to tylko czubek góry lodowej. Dlatego w kolejnym artykule stworzę listę wartościowych źródeł wiedzy online.
Konferencje i wydarzenia logistyczne
Udział w konferencjach branżowych może być niezwykle edukacyjnym doświadczeniem dla zespołu Łańcucha Dostaw. W szczególności dla managerów, których rolą jest między innymi inspirowanie zmian w organizacji.
Tego typu wydarzenia pozwalają uczestnikom przedyskutować realne problemy i wyzwania z osobami pracującymi w innych organizacjach. Innymi słowy uzyskać wiedzę, która może dopiero po wielu latach być dostępna poprzez formalne kursy i literaturę branżową.
W jaki sposób najwięcej skorzystać z branżowych konferencji? Nie można skupić się wyłącznie na oficjalnie prowadzonych prelekcjach. Należy zdobywać również kontakty “w branży” oraz poznawać ludzi.
Wedle opinii profesjonalnych networker’ów wciąż nie stanowi to typowego podejścia na konferencjach, które organizowane są w Polsce. Dlatego przed wysłaniem swoich ludzi na kolejną konferencję przekaż aby obejrzeli krótką prezentację, którą nagrał Grzegorz Turniak.
Potem można wybrać się na następujące konferencje. Listę stworzyłem w oparciu o swoje własne doświadczenia oraz polecenia zebrane od znajomych z branży. Zawiera wyłącznie wydarzenia cyklicznie organizowane w Polsce.
- Logistic Manager
- Polski Kongres Logistyczny
- Logistics & Warehouse Trends
- Forum Logistyka & Łańcuch Dostaw
- Forum Polskich Menedżerów Logistyki
O wydarzeniach międzynarodowych napiszę następnym razem.
Najważniejsza jest motywacja
Na koniec chcę podkreślić, że wszystkie wskazane metody na rozwój zespołu na niewiele się zdadzą jeżeli najpierw nie zadbamy o motywację swojego zespołu. Czy to w biznesie czy w innych obszarach aktywności 70% procent sukcesu to energia.
Na początek trzeba stworzyć miejsce pracy, w którym ludzie będą chcieli nie tylko pracować lecz również się kształcić i rosnąć zawodowo. W przeciwnym wypadku albo będą realizować swoje cele szkoleniowe bezrefleksyjnie albo spełni się obawa CFO opisana we wstępie.
Dobrze ujął to Sir Richarch Branson, który w 2015 otrzymał nagrodę dla najbardziej podziwianego szefa na świecie. Sekret rozwoju pracowników według Richarda brzmi:
Train People well enough so they can leave, but treat them well enough so they don’t want to.
— Richard Branson
Mam nadzieję, że opisane w tym artykule sposoby rozwoju zespołu Łańcucha Dostaw pomogą Ci zrealizować pierwszą część tej porady. Druga będzie musiała poczekać na kolejną okazję.
Tymczasem zachęcam do zapisu na newsletter Logistyka po prostu. Zawsze będziesz na bieżąco w kwestii tego jak efektywnie zarządzać Łańcuchem Dostaw oraz otrzymasz zestaw materiałów związanych z planowaniem rozwoju w obszarze i Logistyki.
Do zobaczenia w kolejnych wpisach. W soboty co dwa tygodnie.
10 komentarzy