REWE Markt logistyka żywności

eGrocery w REWE – Logistyka żywności w internecie

Logistyka tak jak reszta biznesu to nie tylko technologia, systemy i procesy. Technologia się zmienia. Warunki rynkowe również. Dzisiejsi liderzy jeżeli skupiają się wyłącznie na technice łatwo mogę zostać jutrzejszymi przegranymi.

Wskazuje na to porównanie pomiędzy dzisiejszą a historyczna listą Fortune 500. W trakcie ostatnich 50 lat jedynie 60 firm utrzymało się na tej liście. Pozostałe 88% albo zbankrutowało, przeszło fuzje, lub przejęcia, albo ewentualnie istnieje ale daleko poza czołówką.

Dlatego jak już pisałem kiedyś z Wojciechem Zarębą strategiczne inwestycje w logistykę wcale nie opierają się wyłącznie na najnowszej technologii.

Jednak automatyka magazynowa potrafi oczarować. Jest stosowana w logistyce coraz większej liczbie organizacji. Nie tylko tych działających w branżach cechujących się wysokimi marżami jak farmacja, elektronika czy automotive.

Źródło: Knapp. Experience our solutions at REWE.

Automatyka wchodzi coraz częściej również do logistyki handlu detalicznego. W tym logistyki handlu żywnością a zwłaszcza do handlu żywnością w internecie czyli eGrocery.

W ramach nowego cyklu artykułów przybliżę przypadek automatycznego centrum realizacji REWE Markt. Działalność REWE warto obserwować. Właśnie ze względu na ewidentnie długofalowo realizowaną strategię logistyczną.

REWE Group czyli kto?

REWE to międzynarodowa grupa handlowa o łącznych obrotach w 2020 roku na poziomie 75 mld EUR. W skład grupy wchodzą takie sieci detaliczne jak Billa, Penny, czy BIPA, hurtownia Lekkerland oraz samo REWE Markt.

Grupa funkcjonuje w ponad 10 krajach europejskich. Lista spółek wraz liczbą sklepów per rynek widoczna poniżej obrazuje skalę biznesu REWE Group.

REWE Group eGrocery i nie tylko

Źródło: Opracowanie własne na podstawie materiałów REWE. Dane za 2020.

REWE Markt z 3300 odziałami jest drugim największym detalistą spożywczym w Niemczech i najważniejszą spółką REWE Group. Od 1997 roku prowadzi witrynę https://www.rewe.de/ będąc jednym z pionierów eGrocery.

Jednak prawdziwy zwrot REWE Markt w kierunku eCommerce nastąpił w roku 2011 kiedy usługi zamówienia z odbiorem w sklepie zostały uzupełnione przez dostawy do domów.

eGrocery – Projekt SCARLET One

Kolejnym przełomem był rozpoczęty w 2017 roku projekt o kryptonimie „SCARLET One”. Projekt uruchomienia automatycznego (w większości) centrum realizacji zamówień eGrocery.

Budowa nowego centrum o powierzchnii 17 500 m2 trwała trochę ponad 2 lata. Relatywnie długo na obiekt o takiej wielkości co było spowodowane wysokim poziomem wysycenia technologią.

Wewnatrz zastosowano system automatycznego przechowywania i pobierania produktów (tzw. AS\RS, Automated Storage & Retrieval System), strukturę przenośników i sorterów, stacje pakowania oraz automat do układania kontenerów transportowych w stosy.

Źródło: Knapp. Experience our solutions at REWE.

Automatyzacja w nowym centrum

REWE w omawianym centrum logistycznym przeszło z procesu określanego jako man to goods na proces goods to man. W takim procesie pracownik magazynu się nie porusza po składzie towaru. Za to automat porusza pojemniki, w których są produkty z danego zamówienia.

Jest to szczególnie istotna zmiana zwłaszcza w przypadku eGrocery. W większości kategorii eCommerce średnie zamówienie oscyluje między 1 a 3 sztuki. Natomiast w eGrocery zamówienia często obejmują ponad 12 a nawet 18 produktów.

Previously, employees had to walk 12 to 15 kilometers per shift to pick orders. In the new Food Fulfillment Center it’s the other way round. Now, products come to the order picker simply and conveniently via automated shuttle technology, all the while taking into account the different cooling specifications.

— Christoph Eltze, CEO Rewe Digital

Wszystkie elementy zastosowanego systemu wraz z dedykowanym systemem do zarządzania magazynem (tzw. WMS, Warehouse Management System) dostarczone zostały REWE przez KNAPP AG. Wedle informacji prasowych wycena wyniosła trochę ponad 80 mln EUR.

Jeżeli uważasz, że kwota jest duża polecam spojrzeć na poprzedni wpis – Jakie powinny być koszty logistyki? gdzie dokonałem porównania budżetów logistycznych w 7 różnych branżach.

Ewentualnie przeczytać artykuł – Trendy w logistyce, w którym przywołuję listę inwestycji dokonanych przez Zalando na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Zresztą w REWE projekt nowego centrum eGrocery to również tylko część większego programu modernicazji logistyki. W raporcie finansowym z 2020 roku można przeczytać o kolejnych planach.

REWE is investing more than 1.1 billion euros in the construction, expansion and partial automatisation of eight locations – six regional warehouses, a regional fresh foods center and a national warehouse. The focus of this project extends well beyond the creation of additional storage space. By improving logistics services, we want to provide our stores with maximum support.

— Lars Siebel, Head of Logistics and Supply Chain, REWE Group

eGrocery w REWE – Fakty

Podsumujmy jednak samą inwestycję w centrum eGrocery. Pierwsze takie centrum REWE zlokalizowane w Kolonii w Niemczech charakteryzuje się bowiem całkiem ciekawym poziomem produktywności procesów.

Poniżej lista danych, które można było znaleźć w kilku różnych publikacjach.

  • 20 000 różnych SKU utrzymywanych na stałe
  • średnio ~3500 obsługiwanych zamówień (dziennie)
  • średnio ~106 000 linii w obsługiwanych zamówieniach (dziennie)
  • maksymalnie ~4700 zamówień w docelowej przepustowości (dziennie)
  • maksymalnie 150 000 linii w docelowej przepustowości (dziennie)
  • sytem AS\RS operujący na poziomie 600-700 pobrań na godzinę
  • 10 stacji pakowania (w tym 4 stacje produktów chłodzonych)
  • 38 bram przeznaczonych do wysyłania gotowych zamówień

Brzmi imponująco albo chociaż intrygująco? Dla każdego managera logistyki lub centrum dystrybucyjnego na pewno.

Po pierwsze na liczbach widać stopień zautomatyzowania procesu. Po drugie skalę biznesu z perspektywy „podłogi magazynu”. Równie dużą co z perspektywy ilości sklepów per kraj. Jednak jeszcze bardziej onieśmielającą.

Automatykę magazynową wdrażają najczęściej organizacje o tego typu skali. O tym dlaczego pisałem już wstępnie w artykule – jak wygląda darstore od środka?

W tym roku pewnie jeszcze wrócę do tematu ponieważ w grę wchodzi więcej czynników niż wyłącznie kwestie finansowe. Wiele zależy również do zmienności popytu, który logistyka potrzebuje obsłużyć. O tym jednak innym razem.

Tymczasem zachęcam Cię do zapisania się na newsletter Logistyka po prostu. Zapisując się będziesz zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami w łacuchach dostaw oraz nowościami na blogu co pozwoli Ci lepiej nawigować w logistyce swojej organizacji.

Do zobaczenia przy kolejnym wpisie! Jak zawsze w sobotę za dwa tygodnie lub jeden dzień dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.