trendy w logistyce

Trendy w logistyce eCommerce. Czyli czym zaskoczy nas 2022?

Jeżeli myślisz, że trendy w logistyce eCommerce to automatyka magazynowa i drony dostarczające towar na ostatniej mili to pora zrewidować swoje poglądy. Nadchodzące lata na pewno nas zaskoczą…

– Po prostu wyczarterujmy sobie statek! – zażartowała Sarah, Transportation VP w Home Depot, jednej z największych sieci DYI w Stanach Zjednoczonych.

Jednak jak przyznała później w wywiadzie dla Walstreet Journal – Rzucona w trakcie gorącej dyskusji o dostępności towaru uwaga stała się podwaliną nowej strategii bezpośredniego importu wysoko marżowych produktów.

Skoro w logistyce tradycyjnych sieci handlowych trendem może stać się wynajmowanie kontenerowców to co czeka nas jeżeli chodzi o trendy w logistyce eCommerce?

Trendy w logistyce eCommerce

Rok temu pisząc o trendach w logistyce małych i średnich przedsiębiorstw wymieniłem trzy obszary:

  • outsourcing operacji
  • dywersyfikację zaopatrzenia
  • wykorzystanie systemów 'as a service’

Z perspektywy czasu podtrzymuje swoje oczekiwania. Dodam jednak jeszcze jeden meta trend – polaryzację w organizacji łańcuchów dostaw. Zauważam dwie na pierwszy rzut oka sprzeczne tendencje.

Z jednej strony coraz więcej firm sprzedających w eCommerce integruje wertykalnie swój łańcuch dostaw. Inwestuje zarówno w operacje ze swoimi dostawcami jak i dotychczasowymi kontrahentami na tak zwanej ostatniej mili. Wszystko po to aby coraz bardziej kontrolować dostępność towaru i doświadczenie zakupowe klienta.

Ciekawy materiał na ten temat przygotowało CNBC. Dla cierpliwych na końcu tego wpisu można obejrzeć całe wspomnianen video.

Z drugiej strony aby zwiększyć tempo swojego rozwoju coraz więcej nowych liderów eCommerce decyduje się na budowanie swojej logistyki wyłącznie w oparciu o sieć partnerów. Przykładem tego typu organizacji jest Emma. The Sleep Company, o której pisałem już w artule – Kiedy skorzystać z usług 3PL?

Który kierunek jest lepszy? Czy poza integracją, outsourcingiem, oraz oczywistą automatyzacją samych operacji magazynowych warto zwrócić uwagę na coś jeszcze?

Stawiając ważkie pytania warto skonfrontować swoją wiedzę z perspektywą innych osób. Dlatego o opinie zapytałem kilku ekspertów. Poniżej trendy w logistyce eCommerce według eObuwie, RELEX, Gorrilas, Westwing, Shippeo, OEX24, oraz SmartStock.

Łukasz Boguszewski

Logistics Director, eObuwie.pl

Łukasz Boguszewski trendy w logistyce eCommerce

Rozwój eCommerce zależy od przepustowości transportu. Firmy, które mogą dostarczyć towar w ten sam dzień lub kolejny wygrywają. Aby zoptymalizować czas dostawy do klienta trzeba jednak spojrzeć na cały proces od Line Haul do Last Mile a to zadanie komplikuje się przy skalowaniu na rynki zagraniczne. Dlatego w kolejnych latach trendy w logistyce eCommerce będą oscylowały wokół narzędzi machine learning wykorzystywanych do analiz zachowań klientów, optymalizacji rozłożenia towaru, określenia lokalizacji magazynów oraz ich mocy przerobowych. Wiele startup’ów oferuje już takie usługi. Nie mają jednak na czym pracować jeżeli nie posiadają danych. Śledzenie towaru, procesu i przesyłki na każdym etapie – to przy ilości sposobów dostawy, liczby rynków i poziomu skomplikowania platform obecne wyzwania branży.

Piotr Jelinowski

PreSales Principal EE, RELEX

Piotr Jelinowski

W ciągu ostatnich 2 lat doszło do gwałtownego przesunięcia w kierunku zakupów online. Gracze qCommerce rzucają wyzwanie tradycyjnym sklepom spożywczym oferując ultraszybkie dostawy. Skuteczni detaliści rozumieją, że aby pozostać konkurencyjnymi muszą planować wszystkie swoje zasoby w zintegrowany i jednolity sposób. Aby dostarczyć odpowiednie produkty w odpowiedniej ilości przez odpowiednie kanały sprzedaży, w pełni efektywnie wykorzystać przestrzeń magazynową i dopasować obciążenie pracą oraz dostępność personelu. Dlatego trendy w logistyce eCommerce idą w stronę coraz szerszego wykorzystywania systemów do kompleksowego planowania łańcucha dostaw.

Paweł Łotecki

Global SCO Director, Gorillas

Paweł Łotecki trendy w logistyce eCommerce

eCommerce stopniowo ewoluuje w qCommerce. Walka o klienta będzie odbywała się przez ofertę dostaw w 10-20 minut. Również w kategoriach nie powiązanych dzisiaj ze start-up’ami dostarczającymi żywność. Funkcjonujące w kanale qCommerce firmy będą musiały jednak udowodnić, że taki model biznesu może być dochodowy. W kolejnych latach czeka nas więc seria przejęć i konsolidacji, rozszerzania asortymentu, a także dyskusji nad sposobem zatrudniania kurierów. Dostosowanie sieci centrów dystrybucyjnych i optymalizacja Last Mile to wielkie wyzwania z punktu widzenia dostępności odpowiedniej przestrzeni magazynowej, pracowników oraz kontroli kosztów. Dlatego nadrzędnym trendem będzie coraz bardziej śwaidome projektowanie łańcuchów dostaw.

Beata Wróblewska

Head of Logistics, Westwing

Beata Wróblewska trendy w logistyce eCommerce

Na rozwój biznesu eCommerce składa się wiele elementów. Pomysł na pozyskanie nowego klienta. Lecz również sposób na jego zatrzymanie, które coraz bardziej zależy nie od tego jak łatwo złożyć zamówienie tylko od możliwości prostego i szybkiego zwrotu zamówionych towarów. Klienci lubią oraz chcą mieć wybór u siebie w domu. Dlatego zwroty mimo, że generują większe koszty niż zyski, rosną na znaczeniu i wymagają optymalizacji. Trendem w logistyce eCommerce staje się więc selektywne procesowanie zwrotów oparte o analizę ekonomiczną i autonomiczne algorytmy machine learning.

Łukasz Wysokiński

Chief Strategy Officer, OEX24

Łukasz Wysokiński trendy w logistyce eCommerce

Nowe technologie w logistyce dedykowanej eCommerce to konieczność. Nie tylko w przypadku logistyki własnej lecz również w przypadku operatorów logistycznych. Koszty automatyzacji wielu procesów są już obecnie wyrównane względem nakładów, które trzeba ponieść w perspektywie 2-3 lat przy pracy ludzkiej. Dlatego w logistyce kolejnych kategorii produktowych coraz większą rolę będą miały urządzenia do pakowania oraz paletyzacji, autonomiczne wózki, a także sortery. Wszystko to przy rozwoju systemów IT. Tylko w ten sposób zaprojektowana logistyka może być przewagą konkurencyjną przedsiębiorstwa i moim zdaniem stanowi przyszłość eCommerce.

Diana Nowak

Account Executive, Shippeo

Diana Nowak

Sektor B2B potrzebuje takiej samej jakości usług jaka jest dostępna w kanałach B2C. Paradoksem jest, że zamawiając posiłek lub przedmiot o niskiej wartości, odbiorca wie, gdzie jest i kiedy dokładnie dojedzie jego zamówienie. Natomiast klienci B2B oczekujący dostawy o wartości czasami kilkuset tysięcy złotych takiej informacji nie mają. Dlatego w celu optymalizacji własnych operacji oraz zwiększenia satysfakcji klienta coraz więcej firm wymaga aby przewoźnicy zapewniali monitoring w czasie rzeczywistym. Takie trendy w logistyce eCommerce w sektorze B2B stają się coraz bardziej widoczne – wykorzystujemy platformy dające widoczność w łańcuchu dostaw.

Maciej Kowalik

Chief Executive Officer, SmartStock

Maciej Kowalik

Branża eCommerce notuje rekordowe wzrosty. Jednocześnie jednak zmaga się z rosnącymi kosztami oraz opóźnieniami w dostawach. Zwłaszcza dla produktów sprowadzanych z Azji. Skutkuje to problemami z dostępnością towaru oraz koniecznością wielokryterialnej optymalizacji. Dzisiaj nie wystarczy znaleć optimum między dostępnością a kosztem utrzymania zapasu. Trzeba również uwzględnić ekonomikę zamówień zbiorczych uwzględniając rosnące koszty frachtu morskiego i jego ograniczoną dostępność. Ewidetne trendy w logistyce eCommerce to rozszerzenie planowania o czynniki, której wcześniej kojarzone były raczej z łańcuchem dostaw w branży produkcyjnej.

Justyna Skorupska

Advisory Board Member

Izba Gospodarki Elektronicznej

Justyna Skorupska

Trendy w logistyce eCommerce to zarówno automatyzacja jak i wcześniejsze przygotowanie procesu dostawy na każdym możliwym etapie. Dla dzisiejszego konsumenta wygoda oraz bezpieczeństwo mają kluczowe znaczenie. eKonsument chce coraz więcej na teraz oraz w wybranym przez siebie miejscu. Jednak aby pozostać zyskownym a jednocześnie zapewnić taki poziom obsługi jaki oferują już firmy qCommerce trzeba nie tylko przewidywać czego klient pragnie lecz również gdzie i kiedy. Dlatego rośnie wykorzystanie tzw. Big Data w logistyce eCommerce.

Kroki w nieznane…

Jak więc poradzić sobie z logistyką eCommerce w 2022 roku i kolejnych z całą pewnością ciekawych latach? Jestem zdania, że warto rozważyć podejście jednego z najoryginalniejszych przedsiębiorców XX wieku.

Jeśli chodzi o biznes (i całą resztę) po prostu baw się najlepiej jak potrafisz. Nawet jeżeli oznacza to łamanie powszechnie przyjętych reguł.

— Sir Richard Branson

Rozwój technologii jest rzeczą trudną do przewidzenia. Tak samo jak oczekiwania konsumentów. Nie mówiąc już o „czarnych łabędziach” jak pandemia Covid-19. Jednak mam nadzieję, że perspektwy zebrane w tym artykule pomogą Ci spojrzeć w nieco inny sposób na planowanie swoich operacji logistycznych.

Poza wertykalną integracją łańcucha dostaw największych korporacji tylko jedno jest pewne „oprogramowanie zjada świat”. W tym corasz szybciej świat logistyki co widać w wypowiedziach większości zaproszonych ekspertów. Wymieniane trendy w logistyce eCommerce w dużej mierze dotyczą zastosowania systemów i narzędzi zwiększających efektność operacji.

W tym roku na pewno jeszcze niejeden artykuł na ten temat napiszę. Tymczasem zachęcam Cię do zapisania się na newsletter. W ten sposób będziesz na bieżąco z logistycznymi koncepcjami co pozwoli Ci coraz lepiej zarządzać swoim łańcuchem dostaw.

* indicates required

Do zobaczenia przy kolejnym artykule! Jak zawsze w sobotę co dwa tygodnie.

PS. Poniżej obiecany materiał o integracji, która pozwala pokonać chaos.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.