Jak wdrożyć S&OP w firmie? Dobre praktyki

Jak efektywnie wdrożyć proces S&OP? Jak doprowadzić organizację do nowego procesu planowania? Sales & Operations Planning to światowy standard.

Jego wdrożenie w wielu przypadkach stanowi jednak nielada wyzwanie. Dlatego poprzednim razem pisząc o tym jak zwiększyć zyski dzięki Sales & Operations Planning skupiłem się na sposobach przezwyciężenia typowych trudności wdrożenia.

Po publikacji tamtego tekstu otrzymałem jednak kilka pytań o podzielenie się dobrymi praktykami prowadzenia procesu S&OP. Wychodząc więc naprzeciw oczekiwaniom przedstawiam pozytywne standardy, które polecam stosować w każdej organizacji.

Wszystkie zalecenia bazuje zarówno na swojej własnej praktyce jak i wnioskach zebranych z doświadczeń osób zawodowo zajmujących się planowaniem na potrzeby Łańcucha Dostaw w firmach, w których proces rzeczywiście funkcjonuje. 

Przedstawione zalecenia podzieliłem na trzy obszary: proces, organizacja, oraz narzędzia i dane. Przeczytaj i przemyśl – czego jeszcze brakuje w twoim własnym procesie S&OP?

Proces

1. Ustanowienie formalnego, regularnego, cyklu spotkań

2. Praca nad jednym, wspólnym dla całej organizacji, planem popytu

3. Przyjęcie horyzontu planowania w perspektywie minimum 12 miesięcy

4. Stworzenie kultury planowania nie tylko popytu lecz również produkcji, dystrybucji, oraz operacji, w której nie piętnuje się omawiania ograniczeń

Organizacja S&OP

5. Zaangażowanie w proces Sales & Operations Planning przedstawicieli Sprzedaży, Marketingu, Operacji, a także Finansów 

6. Wzięcie odpowiedzialności zarówno za wyniki jak i proces na poziomie zarządu, lub kierownictwa wyższego szczebla

7. Przypisanie każdemu uczestnikowi procesu formalnych celów i rzetelne mierzenie ich wykonania

8. Dyscyplina wewnątrz organizacji – bezwzględne trzymanie się ustaleń ze spotkań S&OP

Narzędzia i Dane

9. Wdrożenie zautomatyzowanego raportowania wykorzystywanych KPI

10. Utrzymywanie planów popytu, produkcji, dystrybucji, oraz wsparcia sprzedaży w systemach informatycznych połączonych z zastosowanym systemem raportującym

11. Możliwość porównania planów popytu i produkcji na poziomie szczegółów węzła planowania (z angielskiego SKULP – Stock Keeping Unit in Location and Period)

12. Wybranie narzędzi pozwalających na zautomatyzwaoen przeprowadzanie analiz “co jeśli” w odniesieniu do parametrów planu popytu i podaży

Skąd czerpać pomysły na poprawę procesu S&OP?

Przedstawione zalecenia składają się na prosty przepis na efektywny proces Sales & Operations Planning. Jednak “prosty” nie oznacza “łatwy” do zastosowania.

Wprowadzenie procesu S&OP w organizacji stanowi zmianę kulturową. Zmianę porównywalną z rozpoczęciem zdrowego stylu życia. Myślę, że wszyscy zgodzą się jak “prosto” jest zdrowo żyć. Wystarczy regularnie się odżywiać, stosować zbilansowaną dietę, ćwiczyć…

Niby proste i oczywiste. Niemniej wielu osobom sprawa trudności. Skąd brać na to wszystko czas i siły? Skąd czerpać motywację i pomysły?

Analogicznie do wejścia w zdrowy tryb życia wprowadzenie S&OP oznacza zmianę w wielu wymiarach. Wymagana jest zmiana sposobu pracy osób z wielu obszarów przedsiębiorstwa.

Należy więc zacząć od zmiany sposobu myślenia. Wielokrotnie tak jak przy odchudzaniu i modelowaniu swojej sylwetki sprawdza się metoda wizualizacji wybranego stanu docelowego oraz stopniowego sposobu dojścia do niego.

Warto rozpocząć metodą małych kroków. Wybrać się na konferencję. Na przykład na organizowaną co roku konferencje Puls Biznesu poświęconą planowaniu.

Wyszukać niekonkurencyjne przedsiębiorstwa aktywnie prowadzące S&OP. Poprosić o możliwość wizyty referencyjnej i poznania ich procesu.

Wreszcie znaleźć doświadczonego eksperta, który wprowadzał proces Sales & Operations Planning w innych organizacjach i umówić się na audyt procesów planowania w Łańcuchu Dostaw. Najważniejsze aby w końcu po prostu rozpocząć rozmowy wewnątrz swojej firmy.

Jeżeli po przeczytaniu tego wpisu poczujesz potrzebę porozmawiać o którejś przedstawionej praktyce – nie wahaj się, skontaktuj się ze mną – zawsze chętnie porozmawiam o Twojej sytuacji.

Możesz skontaktować się ze mną poprzez formularz kontaktowy w górnym menu bloga lub zapisując się na newsletter.

Zapewniam Cię, że warto się zapisać. Zawsze będziesz na bieżąco w kwestii tego jak efektywnie zarządzać Łańcuchem Dostaw i otrzymasz dodatek do tego artykułu – Przykładowe scenariusze spotkań w procesie S&OP.

Tymczasem życzę powodzenia we wdrażaniu procesów podnoszących zyskowność firmy!

3 komentarze

  • Step by step jak się za to zabrać – tego potrzebowałem! a wprowadzenie procesu nie jest łatwe, na studiach mało o tym mówią 🙂

    • Adam Sobolewski pisze:

      Wprowadzenie procesu S&OP nie jest łatwe ponieważ przede wszystkim oznacza zmianę kultury pracy. W wielu organizacjach mówią, że chcą zmian, a jakoś nikt nie chce zmieniać tego co sam robi. Warto jednak wdrażać S&OP. W kolejnych wpisach na pewno poruszę jeszcze ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *