magazyn eCommerce

Magazyn eCommerce. Jakie wymagania powinien spełniać?

Jakie wymagania powinien spełniać magazyn eCommerce? Zadane w ten sposób pytanie przypomina poszukiwanie parametrów którymi powinien cechować się “sportowy” samochód.

Samochód sportowy może oznaczać zarówno Bolid Formuły 1 jak i samochód terenowy przystosowany na potrzeby Rajdu Dakar. Analogicznie logistyka eCommerce nie zawsze oznacza to samo. Wszystko zależy od kategorii produktu i skali operacji.

Dlatego gdy znajomy zapytał mnie o wymagania, na które zwracam uwagę prowadząc audyt magazynu lub wybierając operatora logistycznego na potrzeby sprzedaży w internecie odpowiedziałem również pytaniem.

– Dla jakiej firmy szukasz?
– Nie mogę powiedzieć.
– A jaka jest skala?
– Duża.
– Nie pomagasz…
– Liczyłem, że mnie pomożesz…

Postanowiłem więc mimo wszystko pomóc. W rezultacie powstał ten artykuł. Wypisuję w nim listę kwestii, a które zwróciłbym uwagę wybierając magazyn eCommerce lub sprawdzając czy obecny został zorganizowany zgodnie ze sztuką.

Ponieważ pytanie było otwarte tak też trzeba traktować poniższą listę wymagań. Gdybym wiedział więcej o kategorii asortymentu dokładniej sprawdziłbym szereg spraw. Niemniej liczę, że spisane pytania pomogą zarówno mojemu znajomemu jak i Tobie.

Skoro czytasz ten wpis to szukasz sposobu na podniesienie efektywności prowadzonego przez siebie biznesu. Nie wahaj więc wrócić do mnie aby dopytać, o którykolwiek punkt lub umówić się na szerszą konsultację.

Bezpieczeństwo

Po pierwsze wybierając magazyn należy zwrócić uwagę czy obiekt spełnia wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności w budynkach obsługujących kanał eCommerce jest to szczególnie ważne.

Pracuje tam więcej osób niż w magazynach obsługujących tradycyjne kanały sprzedaży. Dlatego przede wszystkim należy sprawdzić i wymagać od obiektu:

  • wyposażenia budynku w system przeciwpożarowy
  • instalacji CCTV, kontroli dostępu, zewnętrznej ochrony
  • strefowej kontroli temperatury oraz wilgotności powietrza budynku
  • prewencji sanitarnej (pomiarów temperatury, środków dezynfekcji)

Oczywiście magazyn eCommerce powinien spełniać również szereg innych podstawowych wymagań BHP. Na wymienione wyżej warto natomiast zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Więcej o wartym naśladowania podejściu do bezpieczeństwa operacji logistycznych możesz przeczytać w jednym z wcześniejszych wpisów na blogu. Razem z Andrzejem Lada-Kubala napisałem artykuł Wyposażenie magazynu. Regałowy zawrót głowy, w którym znajdziesz sekcję o bezpieczeństwie od podstaw.

Stosowana technologia

Kolejna kwestia istotna gdy wybierasz magazyn eCommerce to technologia. Pod tym obszernym pojęciem mam na myśli zarówno fizyczne warunki rozważanego obiektu jak i zainstalowany lub możliwy do zainstalowania w nim sprzęt.

Wbrew pozorom nie zawsze można w dogodnie ulokowanym obiekcie zamontować wszystko co potrzebujemy. W zależności od długości kontraktu oraz jego warunków finansowych właściciel może po prostu nie zgodzić się na przykład na wiercenie w posadzce.

Dodatkowo na liście kwestii technologicznych umieściłem punkty odnoszące się do stosowanego oprogramowania. Dwa ostatnie punkty wyróżnione kursywą mają odniesienie jeżeli wybieramy magazyn razem z obsługą operatora logistycznego.

  • możliwość wykorzystania antresoli (zwiększenia z czasem przestrzeni)
  • obecny system regałowy (nośność, modułowość, możliwość aranżacji)
  • kontrola poprawności procesu (rekontrola, sprawdzanie wagi paczki)
  • orzepływyw produktów (przenośniki, autonomiczne pojazdy)
  • wykorzystany system WMS lub możliwość wybrania własnego
  • integracja oferowana z firmami kurierskimi

W zależności od szerszej strategii naszego łańcucha dostaw i oferowanego klientowi poziomu serwisu wymienione wyżej kwestie należy odpowiednio poszerzyć lub zawęzić. Więcej w tym temacie napiszę wkrótce w artykule – Jak wybrać operatora logistycznego?

Tymczasem tych kilka punktów powinno stanowić dobry początek do rozważań czy rozważany obiekt lub operator spełni oczekiwania.

Organizacja pracy

W wielu przypadkach magazyn eCommerce funkcjonuje szybciej i dłużej niż standardowe magazyny. Czasami 7 dni w tygodniu 24h na dobę. W większości organizacji obsługuje również więcej produktów (unikalnych kodów asortymentu) niż jest dostępnych w sklepach w sieci.

Różnice można byłoby długo wymieniać. Wszystko to wymusza specyficzną organizację pracy. Dlatego wybierając operatora logistycznego warto zwrócić uwagę na następujące kwestie w jego magazynie.

  • składowanie asortymentu (mono SKU, multi SKU, strefowo, chaotycznie)
  • poziom identyfikacji produktu (kod EAN, kod sztuki, znacznik RFID)
  • kompletacja i sortowanie wielu zamówień jednocześnie
  • stopień kontroli pracy (np. rekomendacja opakowania)
  • czas pracy (całodobowo, siedem dni w tygodniu)
  • stosowanie visual management (5S, PMVs, itd.)

Cztery pierwsze kwestie organizacji pracy w magazynie wynikają wprost ze stosowanego systemu WMS. Bez wsparcia narzędziami informatycznymi nie sposób po prostu nad nim stabilnie panować.

Dwie ostatnie dotyczą raczej kultury pracy. Wbrew pozorom równie ważnej co fizyczne uwarunkowania budynku oraz stosowanej w nim technologii. Wszystko co jakikolwiek usługodawca jest nam w stanie zaoferować zaczyna się (i kończy) na tym co potrafi jego zespół.

Więcej w kwestii zarządzania dużymi zespołami logistycznymi napisałem zaraz po uruchomieniu bloga w artykule Z pamiętnika nowego managera, którego współautorem był Adam Szwedek.

Udogodnienia dla pracowników

Dlatego, last but not least jak mówią anglicy, wybierając magazyn eCommerce warto również zwrócić uwagę na kilka kwestii związanych z warunkami pracy załogi obiektu. Wymienię jednak wyłącznie trzy, które łatwo zweryfikować na wizycie refencyjnej.

  • darmowe, lub w większej części dofinansowane, wyżywienie
  • wielkość powierzchni socjalnych (kantyna, szatnie, strefy odpoczynku)
  • dostępna ilość miejsc parkingowych oraz zakres transportu pracowniczego

Do tego oczywiście można dodać opiekę medyczną i większość kwestii, o których pisałem wcześniej w artykule 7 sposobów na rozwój zespołu logistyki.

Oryginalnie napisałem tamten tekst z myślą o specjalistach łańcucha dostaw. Z persktywy czasu wiem jednak, że zawarte tam sposoby po odpowiednim dostosowaniu skali zaangażowanych środków można również z sukcesem zastosować w środowisku operacyjnym.

Magazyn eCommerce to jeszcze coś więcej

Odpowiadając na pytanie jakiego rodzaju wymagania powinien spełniać magazyn eCommerce mający do obsłużenia biznes w dużej skali skupiłem się wyłącznie na obiekcie, jego wyposażeniu, stosowanej technologii i organizacji pracy zespołu magazynowego.

Nie znając ani kategorii produktowej ani kluczowych rynków zbytu nie mogłem odnieść się szeregu innych czynników, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji. Do najważniejszych z nich należą również:

  • odległość od klienta (lub skupisk klientów)
  • odległość od punktów przeładunkowych firm kurierskich
  • koszty pracy oraz poziom bezrobocia danej miejscowości
  • stan i plany rozbudowy infrastruktury drogowej w okolicy

Ostatnie punkty warto zweryfikować z kimś kto zna lokalne realia. Znam przypadek magazynu, który został zlokalizowany niedaleko granicy Niemiec między innymi w oparciu o statystyki wysokiego bezrobocia w gminie. W praktyce oficjalne statystyki były wynikiem pracy na czarno większości mieszkańców.

Nie muszę chyba wyjaśniać na czym skończyły się założenia niskiego kosztu znalezienia i utrzymania magazyniera do pracy w tym obiekcie… Historia warta jest odrębnego wpisu.

Jeżeli interesuje Cię jak zmienia się logistyka i jak możesz usprawnić łańcuch dostaw w swoim biznesie to zachęcam Cię do zapisania się na newsletter Logistyka po prostu. Dzięki temu będziesz na bieżąco śledzić trendy biznesowo – logistyczne trendy oraz nowości na blogu.

Otrzymasz również listę aktów prawnych i norm, które warunkują działanie magazynów eCommerce a także szereg innych niedostępnych w inny sposób materiałów, które przydadzą się przy zarządzaniu logistyką.

Do następnego wpisu! Następny będzie nietypowo już za tydzień ponieważ planuję wypuszczenie podcastu i uchylę rąbka tajemnicy kiedy i jak wyjdę poza słowo pisane oraz w jaki sposób blog będzie rosnąć w kolejnym roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *